Archiefbankfuncties

De laatste jaren wordt er steeds meer archiefmateriaal gedigitaliseerd. Initiatieven als het Metamorfoseproject hebben hieraan een belangwekkende bijdrage geleverd. Natuurlijk moeten al die gedigitaliseerde documenten zorgvuldig worden beheerd maar daarnaast moeten ze ook worden gekoppeld aan beschrijvingen in de archieftoegangen.

Dit kan met onze archiefbankfuncties. Deze kunt u op meerdere manieren inzetten en toepassen. Welke onderdelen u gebruikt en wat de impact hiervan is op de gehele organisatie kunt u zelf bepalen. Van archiefbeheer tot frontoffice en van contact met de eigen bezoekers in de studiezaal en op het internet, het is allemaal mogelijk.

 video-archiefbank

Met de archiefbankfuncties kunt u:

  • Het scanproces begeleiden
      • scannen op basis van raadpleegfrequentie of kwaliteit
      • scannen op verzoek van de internetbezoeker (Scanning on Demand)
      • orderbon t.b.v. leverancier of scanafdeling
      • depotregistratie
      • blokkeren van aanvragen tijdens het scannen

  • Automatisch gedigitaliseerde bestanden koppelen
    • Met de archiefbankfuncties koppelt u scans automatisch aan het inventarisnummer. Hierbij maken we gebruik van een scantoegang, waardoor het niet noodzakelijk is de archieftoegang bij iedere upload van scans (via FTP) opnieuw te verversen. Wanneer de scans een correcte naamgeving hebben, worden bestanden automatisch gekoppeld.

      Scans kunt u in MAIS-Flexis beschrijven. Dat is ook mogelijk door volautomatisch EXIF-data uit het digitale bestand te extraheren.

      Er worden verschillende naamgevingsmethodieken ondersteund.

  • Bezoekers via e-mail informeren over gescande stukken
    • Als een archiefstuk op verzoek van een internetbezoeker is gedigitaliseerd, kan deze bezoeker automatisch een e-mail ontvangen met informatie over de beschikbaarheid van het aangevraagde stuk. Hiervoor zijn aanpasbare e-mailsjablonen beschikbaar.



  • Uw bezoekers een persoonlijk account bieden: “Mijn studiezaal”
    • Internetbezoekers kunnen een persoonlijk account openen voor diverse bestaande en nog te ontwikkelen functies. We noemen dit persoonlijke account “Mijn studiezaal”.

      Bestaande functies van “Mijn studiezaal” zijn:

      • Beheer creditssaldo (niet meer in gebruik)
      • Beheer downloads
      • Overzicht gekochte scans
      • Automatisch formulieren invullen
      • Foto’s kopen
      • Persoonlijk gegevens beheren, zoals username (= e-mailadres), wachtwoord en adres
      • Vastleggen favorieten
      • Participeren op het forum, vragen stellen aan andere Mijn Stu

      Verwachte uitbreidingen op “Mijn studiezaal”:

      • Notities maken
      • Overzicht laatste zoekacties en bekeken archiefstukken
      • Uitbreiding reageren op stukken en tonen ervan op internet.
      • Inzien van aanvraaghistorie
  • Scans op diverse manieren beschikbaar stellen
    • Er zijn diverse functies voor de manier waarop u scans beschikbaar stelt:

      • Scans worden afhankelijk van het formaat geconverteerd naar tiled jpg. Hierdoor kan de bezoeker diep inzoomen op details, met behoud van scherpte.
      • Van scans (en andere digitale bestanden) worden automatisch thumbnails vervaardigd
      • Desgewenst kunnen de bestanden worden voorzien van een watermerk
      • Bij het inzien van de digitale bestanden hebben bezoekers, afhankelijk van het formaat, diverse viewers ter beschikking. Functies zijn o.a. inzoomen, bladeren door scans, roteren, aanpassen contrast, etc.

Agenda

DE REE archiefsystemen is gesloten op:

- Tweede Paasdag
- Koningsdag
- Hemelvaartsdag
- Tweede Pinksterdag
- Eerste en Tweede Kerstdag
- Nieuwjaarsdag

Op 1 juni 2023 zijn wij vanwege de viering van ons 25-jarig jubileum vanaf 13.00 uur gesloten.

Workshops:

Woensdag 10 mei 2023
Dinsdag 12 september 2023
Maandag 6 november 2023

Gebruikersdag:

Maandag 27 november 2023 bij Het Utrechts Archief