

Op de pagina Beschrijven kunnen inventarissen, collecties en nadere toegangen worden gevuld met archiefmateriaal. Met behulp van verschillende zoekcriteria is het mogelijk om te zoeken binnen dit materiaal. Twee van de zoekcriteria zijn uitgebreid waardoor het zoeken naar specifieke relaties en het zoeken op nummers bij verwijzing-achtigen mogelijk is.
Daarnaast zijn twee functies toegevoegd waarmee het mogelijk is om een relatie te leggen tussen een Adres en een Straatnaam in de contexttoegang op straatnamen én een relatie te leggen tussen een Perceel en een Kadastrale aanduiding in de contexttoegang op kadastrale aanduidingen. Hiermee kan metadata worden verrijkt en wordt archiefmateriaal ontsloten in de zoekingang op locaties op MAIS-(M)DWS. Zie https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mizig=144
Wanneer materiaal aan het e-depot wordt toegevoegd, ontstaat een digitaal blok van de topsoort ‘Ontvangen digitaal archief’ waarin alle mappen en bestanden worden weergegeven. Binnen het Ontvangen digitaal archief kunnen, met behulp van de nieuwe functie ‘Bestandsregistratie aanmaken’, ontbrekende mappen en bestanden worden toegevoegd.
Een archiefstuk kan worden aangevraagd via MAIS-Flexis of online via MAIS-(M)DWS. Er geldt via beide wegen een limiet voor het aantal aan te vragen stukken, welke via een instelling kan worden gewijzigd.
In het scherm Stukken aanvragen kan een studiezaalmedewerker één of meer stukken aanvragen in MAIS-Flexis voor bezoekers op de studiezaal. Bij de aanvraag van één of meer stukken wordt gecontroleerd of het maximum aantal aan te vragen stukken wordt overschreden. Een gebruiker, met de juiste rol, kan vanaf deze release de limiet overschrijden.
Een bezoeker van MAIS-(M)DWS kan een digitaliseringsverzoek indienen die terechtkomt in MAIS-Flexis. Bij het indienen van een verzoek dient de bezoeker een naam en e-mailadres in te vullen. De bezoeker wordt op de hoogte gehouden van het digitaliseringsproces middels dit e-mailadres. In de praktijk bleken bezoekers niet altijd een juist e-mailadres in te vullen. Er bestond daarom de wens om in MAIS-Flexis het e-mail adres te kunnen wijzigen zodat de bezoeker op de hoogte gehouden kan worden. Dat is nu gerealiseerd.
Ook kan de archiefdienst nu tussentijdse e-mails verzenden naar personen die een digitaliseringsverzoek hebben ingediend in het geval het digitaliseringsproces bijvoorbeeld vertraging oploopt. Het tussentijds verzenden van e-mails kan per verzoek maar ook voor meerdere verzoeken, mits deze dezelfde status hebben.
Applicatiebeheerders kunnen toegangen en blokken aanmaken in MAIS-Flexis welke vervolgens ingericht kunnen worden. Beide pagina’s zijn uitgebreid waardoor de beheerder de zogenaamde topgegevens ook kan vullen. Het toekennen van een licentie of het koppelen van een toegang/fysiek blok behoren nu bijvoorbeeld tot de mogelijkheden in de Webapplicatie.
Met behulp van de Zoek en vervang functionaliteit is het mogelijk om waarden bij beschrijvingen en fysieke stukken te wijzigen. Dit geldt voor waarden in de zogenaamde flexvelden maar nu ook voor waarden in relatieflexvelden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een fotograaf bij meerdere foto’s tegelijkertijd toe te voegen of de licentie te wijzigen van verschillende toegangen.
Wilt u meer weten over de opgeleverde functionaliteit. Lees dan https://help.maisflexis.nl/nl/mais-flexis/311-wat-is-er-nieuw-in-mais-flexis-in-release-24-4
of de volledige lijst met opgeleverde issues https://help.maisflexis.nl/nl/mais-flexis/150-laatste-wijzigingen-en-updates
Neem contact op en wij geven je vrijblijvend advies
© DE REE - Certificering - Cookies - Privacyverklaring - Sitemap -
Ontwerp & sitebeheer door ForYou B.V. in samenwerking met Best4u
Afbeeldingen onder licentie van Shutterstock.com